HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

torsdag 25 oktober 2012

Om beställningsarbeten...

...tycker jag mycket!


Den senast tiden har jag jobbat mycket med beställningsarbeten av olika slag.
Ett av dem tänkte jag berätta om nu. En av mina kunder kom in med en sten hon hade haft i sin ägo länge, en Alexandrit som hon ville låta göra ett smycke till.

Alexandriter är speciella på det sättet att de kan ändra färg.
De växlar mellan lila och grönt beroende på om man ser dem i dagsljus eller elektriskt ljus.
Väldigt fint och speciellt!
Min kund ville ha stenen i ett halssmycke till sig själv så vi talade om storlek,
material och inspiration till smyckets form. Jag tog hand om stenen och började skissa...
En tid senare sågs vi igen för att diskutera mina skisser och se om jag var på rätt väg.
Temat var någon slags stram växtlighet, en lite jugendinspirerad form som jag ville
skulle kännas lite som en teckning i linjen.
Detta visade sig vara precis rätt, så då satte jag igång!

Först gjorde jag en fattning till stenen i guld och därefter valsade jag fram långa,
 smala remsor i silver, lika höga som fattningen. Formmässigt så utgick jag från den
 ovala stenen och gjorde en ganska klassisk oval, medaljongform som jag sedan
 formade till en stiliserad blomstängel med blad runt. Eftersom stenen inte var större än 5 mm.
var detta ett sätt att framhäva den som smyckets centrala punkt.



  Så här långt kommet fick kunden titta en sista gång innan jag lödde fast fattningen på själva hänget och lämnade in det till fattaren för fastsättning av stenen.



När stenen väl sitter fast är det så mycket svårare att göra ändringar,
eftersom man inte kan löda i smycket då stenen riskerar att spricka.
Efter fattning gjorde jag en sista finputs och polering av ytorna innan jag slutligen
oxiderade hela smycket.



Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar