HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

måndag 18 februari 2013

Silverslakt...

...eller det kärleksfulla återskapandet av ett föremåls historia, heter den fina och roliga utställningen som pågår just nu på Nutida Svenskt Silver. Den något brutala titeln kommer sig av att Nutidas smeder har fått ett antal äldre silverföremål skänkta till sig, som vi sedan fått välja varsitt att sätta tänderna (eller sågen!) i och sedan omskapa till något nytt. Titta bara på dess galna glasögon av Glenn Roll! Helt underbara!


Jag valde en cigarrask, fint fodrad med cederträ som sig bör. Dock var den
 ganska skabbig och fläckig inuti och grymt oputsad på utsidan, dessutom
 hade den en gravyr på locket som gjorde att den inte kändes så samtida,
men med lite kärlek och omvårdnad och MYCKET putsmedel så fick den ett nytt
 liv som smyckeskrin. Den oönskade gravyren sågade jag bort och valde
 att utnyttja hålet som dekor. Genom att lägga till ett antal hål tecknade jag
 symbolen för smycke, ett pärlhalsband, på locket. Som en spegling av den
formen, gjorde jag också ett halssmycke i tunna träplattor som jag
sydde ihop med tvinnad sytråd.


Halssmycke i sandelträ och sytråd.

Spegling är titeln på mitt verk.
Här syns också halva Thomas Raschkes verk, en ljusstake tolkad i
tunn järntråd, som en skugga av sin andra hälft.
En pampig kandelaber i nysilver.


Interiör från utställningen.

Andra delen av rummet.


Tobias Birgerssons underbara praktpjäs är naturligtvis en Östermalmsbräda - för glidare...
Med Old-School-hjul förståss.


Mina bilder gör inte alla dessa fantasifulla föremål rättvisa, så se det som en liten aptitretare bara och kom in till Nutida Svenskt Silver och se dem live! Utställningen pågår tom. den 6:e mars. Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar