HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

torsdag 26 september 2013

Dåtida.Nutida.Framtida...

...heter ju Nutida Svenskt Silvers 50-års-
jubileumsutställning (hopplöst ord!) som pågår som
bäst just nu på Hallwylska museet.

Här är en liten förhandstitt på den fina katalogen för er som inte sett den.
Den är formgiven av Nina Hoogland och Lotta Lewenhaupt har varit redaktör,
förordet är skrivet av Cilla Robach och katalogtexten är skriven av Kerstin Wickman,
idel stjärnor alltså! Dessutom skriver varje smed en kort text om sina verk.
Katalogen kostar 120 kr och finns att köpa här hos mig
och på museet förståss.
 
.




Halssmycke "Bladverk" i etsad zink.
Katalogens fina bilder är tagna av Hans Bjurling.

Halssmycke "Bladverk" i vitkokat silver, detalj.
Foto: Hans Bjurling.

Mitt foto på ett inte helt färdigt halssmycke.
Ljuset i mitt skyltfönster är helt fantastiskt!
 
Ur min katalogtext:
 
Mycket i min smyckekonst handlar om att tolka och uttrycka känslor på olika sätt. Mycket handlar om skörhet och ömtålighet, om en känsla av alltings ömtålighet, om att inte ta någonting för givet, om att allting måste vårdas, och att vara rädd om. Därför gör jag ibland smycken som är så sköra att de nästan inte går att använda. Som en påminnelse om att sakta ned och ta om hand. Att vara varlig.
Också som ett trots, mot vårt "funkisland" där allting måste vara så praktiskt och funktionellt för att få finnas. Livet är inte praktiskt, livet är skört men vackert! Livet pendlar mellan ljust och mörkt, skört och starkt, lätt och tungt. Om detta vill jag berätta...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar