HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

fredag 25 oktober 2013

Contemporary Swedish Art Jewellery...


...om innehållet i boken:


 
Inger Wästberg har gjort ett personligt urval och skrivit om 31 svenska smyckekonstnärer,
alla verksamma just, nu utom Aud Charlotte Ho Sook Sinding, som tragiskt gick bort alldeles för tidigt för några år sedan.
Förordet är skrivet av David Revere McFadden som är Chief Curator på
Museum of Arts and Design i New York.
 
Dessa smycken av mig finns med i boken:

Pärlbrosch i flockat trä med färgade saltvattenpärlor. 2007.
Foto av Niklas Palmklint.


Halssmycke i patinerad zink, pärlor, oxiderat silver och sidenband. 2012.
Foto av Niklas Palmklint.
 
 

Halssmycke av äggskal, pärlor, 24K och 18K guld. 1997. Inköpt av Nationalmuseum.
Foto av Niklas Palmklint.
 
 
"Smycke till en trasig arm".
 Armsmycke i sidenorganza och etsat silver. 2000.
Inköpt av Röhsska museet, Göteborg.
Foto av Niklas Palmklint.
 
Den här bilden togs bort i sista stund, varför vet jag inte, men synd tycker jag, då Inger skriver just om dessa armsmycken. En serie om fyra olika, en sorts fiktiva skydd jag gjorde då jag halkat och brutit armen. En banal vardagsolycka som var jättejobbig eftersom jag är så beroende av mina händer, de är ju mina bästa verktyg!

Det känns lyxigt att få vara med i den här fina boken, det är ju verkligen inte ofta det ges ut nya böcker om smyckekonst, särskilt inte i Sverige. Så spring och köp den, detta behöver stödjas!
Tyvärr vet jag inte var den säljs än, men genom att fråga efter den kan vi också visa att det finns intresse för den här typen av böcker. Så tack igen Inger!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar