HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

onsdag 8 januari 2014

På Nääs Konsthantverk ...

 
...utanför Göteborg skall jag ha en separatutställning i vår!
 
 
 
"Välkommen till vårt hus på tre våningar och 300 kvadratmeter. Verksamheten är konstnärsdriven och huset är beläget i en rik kulturmiljö omgiven av glittrande vatten inom området Nääs Slott. I butiken finns konsthantverk av hög kvalitet från ett trettiotal konstnärer ifrån olika delar av Sverige. Galleriet visar regelbundet utställningar av nutida nordiska konstnärer. Här finns också ett rum för att exponera mer processinriktade utställningar. På tredje plan finns en studio för gästande konstnärer. Kaféet med uteservering erbjuder gott fika med rättvisemärkt kaffe."
 
.
Det här är en av de många, roliga saker som händer i år, 
utställningen öppnar den sista maj och håller på hela juni månad.
Jag hade gett mig själv i uppdrag att börja fundera över den under
jullovet men jag fick inse att jag var alldeles för trött för det.
Men så på kvällen innan jag skulle börja jobba, (medan jag väntade på att somna
vilket tog en bra stund, eftersom vi vänt på dygnet en smula under julen)
började hjärnan plötsligt arbeta igen och jag kunde börja tänka på den.
Idag har jag också börjat skissa lite och gjort några enkla modeller.
Nu har jag en titel och en inre, lite suddig vision av vad jag skulle vilja göra.
Den kommer jag att bära med mig natt och dag nu framöver
och ha i bakhuvudet som en ständigt pågående process eller hemläxa.
Det skall bli så roligt!
Men, men stort men -  av erfarenhet vet jag hur svårt det också är.
Det absolut svåraste är att inte få för mycket prestationsångest,
utan att hålla fast vid sin vision och inte tänka på vad någon annan
eventuellt skulle kunna tycka...
.
Jag skall försöka berätta här på bloggen om vägen fram till färdig utställning.
Det kommer att bli många toppar och dalar kan jag lova.
Välkommen att följa med på färden!
.
"Foliage"
 
"Bladverk", detalj av halssmycke i silver. Foto: Niklas Palmklint.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar