HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

måndag 27 augusti 2018

Helena Sandström - But it´s melting Mr. T... Nutida Svenskt Silver 28 okt. - 18 nov. 2017


En liten uppdatering med bilder från min utställning på Nutida Svenskt Silver förra hösten.
De fantastiska bilderna är som vanligt tagna av superproffset Niklas Palmklint !







But it is melting Mr. T!
En utställning med ljusobjekt av Helena Sandström.
.
Jag är rädd nu.
Det här är på riktigt. Det händer nu. Här.
Det smälter. Jag tycker mig höra hur det rinner…
.
Jag talar om klimatkrisen förstås. Isbergen i Arktis smälter nu. Permafrosten tinar i Sibirien och förvandlar tundran till gyttjepölar som släpper ut enorma mängder metangas, som snabbar på processen ännu mer. Det regnar på vintern i norra Sverige, det kryper närmre och närmre…
Och jag, jag går med min återvinning, handlar på Myrorna och äter mindre o mindre kött, men jobbar med att göra nya saker till en värld som redan har för mycket?
Och i USA väljer presidenten att lämna Parisavtalet?
.
Den här utställningen är ett sätt att kanalisera min miljöångest. Att försöka hantera ett problem. Och en tanke om att ju fler vi är som pratar om problemet desto starkare blir kraften att göra något.
Jag jobbar alltid med teman inför mina utställningar. Det kan vara en tanke, en känsla eller en sinnesstämning som jag behöver uttrycka eller en formmässig undersökning av något jag vill fördjupa mig i.
Zink är mitt favoritmaterial just nu. Jag älskar det för den vackra gråskalan jag får när jag etsar ytan. Jag har länge intresserat mig för japansk pappersvikning och försöker överföra den ”pappriga” känslan till metallen. Eftersom zink är svårt att löda på vanligt sätt har jag jobbat med att skapa volym ur en plan plåt. Jag har utgått från A4-arket som begränsning och sedan vikt fram former. Utställningens titel har jag haft som ett eko i huvudet under lång tid, som ett svar på den oroande nyhetsrapporteringen och när mina pappersmodeller började likna isberg fick ekot en form.
5% av intäkterna för varje sålt ljusobjekt skänker jag till Greenpeace för deras viktiga arbete med att skydda Arktis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar