HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

onsdag 25 mars 2015

Vårnytt i butiken!

 
Hej och hallå,
nu slänger vi in lite nytt på bloggen så att det händer något
och ni inte tror att jag dött eller lagt ner eller så!

Ibland är det bara lite för mycket på en gång
och då är det lätt att bloggen blir sist prioriterad fast jag egentligen tycker att den är både viktig och kul. Dessutom slåss jag som alltid med prestationskraven på mig själv, att det måste vara så bra och fantastiskt genomarbetat allt jag gör i varje sekund, men ibland är det faktiskt bättre att det blir något alls än ingenting, i väntan på det perfekta....

Här kommer nu några bilder på de nya örhängen jag precis gjort.


Långa örhängen i titan och guld.
 

Patinerat silver med guldkrokar.


Titan med silverkrokar.

Vitkokat silver.


Jag kallar dem för fjärilsvingar, eftersom de till min förvåning verkligen ser ut som det. Jag tänkte inte alls så utan jag har tagit ett utsnitt ur en blomform, Lotus, som jag brukar jobba med, både i corpus och smycken.
Så roligt när det blir så!

Skålar i silver "Lotus".


Jag gillar ju verkligen effekterna man kan få med titan,
men varje gång jag börjar jobba med denna otroligt hårda och ocharmiga metall ångrar jag mig djupt och tänker - javisst ja det var så här det var...
Den är riktigt vrång att arbeta med, sågbladen går av bara jag tittar på plåten, och blir slöa på en gång och eftersom den är så hård låter det fult och mycket när man sågar i den. Men, trägen vinner varje gång!
Genom att slipa ytan på lite olika sätt innan jag färgar den,
har jag fått fram de här fina skimrande effekterna, som påminner om fjärilars skimrande vingar!
 
 
De finns nu till försäljning på Platina här i Stockholm
samt på VIDA MUSEUM på Öland som öppnar för säsongen den 28 mars
och visar sin årliga silverutställning i shopen ända till i höst.
Den heter i år HållbART.
Dessutom kommer jag att tillsammans med mina smedskollegor i
Nutida Svenskt Silver att ställa ut i Konsthallen
mellan den 1 maj och 21 juni.
Välkomna!
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar