HELENA SANDSTRÖM - rapport från norrtullsgatan 65!

.

måndag 27 augusti 2018

I min värld - Helena Sandström-separatutställning på Konsthantverkarna 14 april - 2 maj 2018.



Helena Sandström

I min värld

14 apr till 2 maj
Silversmeden och smyckekonstnären Helena Sandström har sedan 2012 intresserat sig för zink som arbetsmaterial och nyfiket utforskat dess möjligheter och begränsningar i både smycken och större föremål. Denna gång tar hon sig an ett helt rum som bland annat fylls med en större installation som illustrerar ett minne från Japan där Helena var Artist-in-residence i slutet av 2015. Vistelsen varade bara några veckor men lämnade starka spår. Japan har länge varit en stor inspirationskälla för henne, bla. med dess starka band till naturen samt den teknik för pappersvikning – Origami – som är utvecklad där. Eftersom zink inte kan lödas på vanligt sätt arbetar Helena med att skapa volym ur den plana plåten genom sågning och vikning. Hon arbetar också med etsning för att skapa bilder och mönster samt att få fram en mångfald vackra gråtoner i metallen. Utställningen kommer innehålla både smycken, föremål och en skog.
Helena hälsar oss välkomna till sin värld:
I min värld är detaljerna viktiga.
I min värld är naturen ett bibliotek,
av former, färger och personligheter.
I min värld är varje sten en individ och varje blad en personlighet.
I min värld är naturen en förutsättning och orsaken till min existens.
I min värld vill jag vara modig.
I min värld är du välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar